Solinger Morgenpost, 28. Januar 2002

Here more about  Detlef Tewes (Mandolin) und Boris Björn Bagger (Guitar)

Contact:  pr-tewes-bagger@edition49.de


About the Duo Matinee Detlef Tewes(mandolin) and Boris Björn Bagger (guitar)


Forum for Cultural Cooperation Solingen-Minsk invited outstanding soloists.


Virtuoso and with mocking gaiety


By HANS KARL PESCH, Translation: Alexander Jones, Karlsruhe


Two of the best instrumentalists, Detlef Tewes on mandolin, and Boris Björn Bagger,
guitarist and professor in his home, the city of Karlsruhe, played for the cause
of the "forum of cultural cooperation Solingen-Minsk" and reaped exuberant applause in the tightly packed
concert hall of the Klingenmuseum for their matinee.
They had cooperated in this unusual sound combination of mandolin and guitar
to draw an astounding arc between the classical and the modern, but to also mediate between
high music, salon music and a virtuosity that is pop music.
This succeeded with good-natured virtuosity, exaltedly leaving behind the mere technical, and combining, as is fitting for mandolin, the rustic and the sophisticated. The mandolin rang in Italy and Spain, made the southern sun rise, and the black blood of melancholy flow, while poking much fun at salon-music.
This convergence of music-historical presence and virtuosity became an entity of it's own and off-handedly introduced the listener to a variety of new techniques. Whether the enamored buzz of the mandolin was forced into sharp precision and an unusual stature, or whether the fire of the guitar itself burned above and beyond the regular mensuration. The agreement among the two musicians is so exact, and, at the same time, so full of ironic humor, that old and new was experienced in ways unheard before; the remembrance of Shakespeare's world in the composition of an unknown Englishman, the meeting with Niccolo Paganini, who had played guitar and mandolin before becoming world-famous as a violinist, the discovery of Astor Piazzola, of the Estonian composer Lepo Sumera, the sound discharges of Willy Althoff, who had personally dedicated this piece to the man with the mandolin, the passion of Heitor Villa-Lobos or even the sensational discovery of Carlo Munier at the end of this enchanted musical evening.

 

More press releases of Detlef Tewes and Boris Björn Bagger:

 

Konzert August 1998 in Tallinn / Estland
"Das Konzert mit den Virtuosen Detlef Tewes und Boris Björn Bagger war das Ereignis der Saison!"

Konzert in Schloss Aulendorf (Mai 2001)
"Phantastischer Start für die Aulendorfer Konzerte im Schloss - der Marmorsaal war ausverkauft". "Das Capriccio Spagnuolo erwies sich als weiterer unwiderstehlicher Ohrwurm, der zu Beifallsstürmen hinriss."

Die Welt
"Wer Detlef Tewes nicht gehört hat, ahnt kaum, welche virtuose Möglichkeiten in der unscheinbar aussehnenden Mandoline stecken."

FAME Melbourne
"Detlef Tewes durchstreifte lyrisch anmutig romantische Passagen bis hin zu teuflisch rasanten Skalen, ein Feuerwerk für den Mandolinisten."

Rheinpfalz
"Detlef Tewes hat; der größte lebende Mandolinist, meiserte rasante Sprünge, Arpeggien, Läufe und Akkordpassagen mit traumwandlerischer Sicherheit und musikalischem Witz."

Badische Neueste Nachrichten
" .... Boris Björn Bagger wurde seinem Ruf, einer der besten Konzertgitarristen der BRD zu sein in überzeugender Weise gerecht........"

Bemerkenswertes:


Der "Teufelsgeiger" Niccolò Paganini spielte Mandoline und Gitarre.


Den Ruhm, der ihn unsterblich machte, verdankt Vittorio Monti einem einzigen Stück, seinem "Czardas". Dass er ihn ursprünglich für Mandoline komponiert hat, weiss heute kaum noch jemand.


Das Violinkonzert von Felix Mendelssohn-Bartholdy wurde oft in Kammerkonzerten gespielt, mit dem Komponisten am Klavier und dem Mandolinisten Vimercati, der den Violinpart auf der Mandoline spielte.


Dem Duo Tewes - Bagger wurden viele Werke gewidmet, u.a. von Lepo Sumera, Dietrich Erdmann, Raimo Kangro, Urmas Sisask, Wolfgang Riehm, Erkki-Sven Tüür, Valdo Preema

 

Kontakt per e-mail

pr-tewes-bagger@edition49.de

 

Repertoire (Selection)):


J.S. Bach (1685-1750): Sonaten, Partiten u.a.

Wolfgang A. Mozart (1756-1791): Sonate KV 331

Niccolò Paganini (1782-1840): verschiedene Sonaten

Vittorio Monti (1868-1922): Czardas

Astor Piazzolla (1921-1992): Histoire du Tango

Raffaele Calace (1863-1934): verschiedene Préludes

Enrico Marucelli (1877-1907): Capriccio Zingaresco

Carlo Munier (1859-1911): Capriccio Spagnuola

Lepo Sumera (1950-2000): Für B.B.B. und seinem Freund

Valdo Preema (*1969): Sincerely

Raimo Kangro (1949-2001): Alla sincerone

Willi Althoff (1906-1971): verschiedene Werke

Weitere Werke von

Heitor Villa-Lobos, Otto Freudenthal, Urmas Sisask, Luys Milan, Antonio Vivaldi, W.A. Mozart u.v.a.